Fitness Informatie, Verstandig Trainen En Gezond Sporten

Published Sep 26, 20
6 min read

Afvallen Door Te Sporten? Dat Kan Al 30 Minuten Per Dag

Sporten Is Oké, Maar Te Véél Sporten Kan Levensgevaarlijk ZijnGezond Leven: Genieten Is Minstens Zo Belangrijk Als Sporten
Afvallen Op Een Gezonde Manier?Voeding En Gezondheid

Alleen de vrouwen die aan weerstandstraining deden behielden hun spiermassa, stofwisseling snelheid en kracht. De andere groepen verloren behalve lichaamsgewicht ook hun spiermassa en zagen een daling in hun metabolisme (bron). Sommige vrouwen gruwelen bij het idee dat ze te gespierd worden. De realiteit is echter dat vrouwen onvoldoende testosteron produceren om spiermassa op te bouwen in hetzelfde tempo als mannen.

Het is voor de gemiddelde vrouw fysiek onmogelijk om in korte tijd zeer snel gespierd te worden. Wel kan een aantrekkelijk en slank figuur met strakke billen en benen worden gerealiseerd door (thuis) te trainen met behulp van gewichten. Van hardlopen of joggen wordt vaak gedacht dat het effectief is voor gewichtsverlies en vetverbranding.

Sporten En Afvallen - Consumentenbond

‘Als je doel is om slanker te zijn, dan is een groter uithoudingsvermogen niet echt in je voordeel’ zegt Dr. William Roberts, een arts van de Universiteit van Minnesota en voormalig president van het American College of Sports Medicine (bron). Toch zie je dagelijks honderden mensen met goede voornemens de sportschoenen aantrekken en puffend over straat rennen, terwijl ze ondertussen luisteren naar Evy de hardloop app.

Hoewel hardlopen zeker zo zijn gezondheidsvoordelen heeft (zoals het verbeteren van de slaapkwaliteit en hartgezondheid (bron, bron) zijn er betere sporten om te kiezen als je uiteindelijke doel is om af te vallen of een beter figuur wilt krijgen - gezond sporten. De gezondheidsvoordelen terzijde, kan hardlopen ook gewoon leuk zijn. Dus als je graag hardloopt, blijf dan zeker buiten de deur rennen.

Fitness, Gezond Sporten, Het Kan Weer

HIIT is een trainingsvorm waarbij je intensieve intervallen van sportactiviteit afwisselt met korte periodes van rust. HIIT stimuleert de vetverbranding (dus ook buikvet wordt aangesproken) door je stofwisseling (tijdelijk) te verhogen, zelfs nadat je klaar bent met je workout (bron, bron). Uit onderzoek blijkt dat mensen die aan HIIT doen maar liefst 7(!) keer meer lichaamsvet verliezen dan mensen die enkel aan cardio doen (bron).

Lees ook deze blog om te ontdekken wat de meest en minst effectieve sporten zijn om calorieën te verbranden. Het is een hardnekkig misverstand dat plaatselijk vet kan worden verbrand in de buikstreek. Het doen van honderden crunches zet geen zoden aan de dijk als je vetpercentage veel te hoog is.

Waarom Ik Sporten Belangrijk Vind

Een onderzoek uit 2011 liet deelnemers met (zwaar) overgewicht een traject van buikspieroefeningen volgen en vond dat de oefeningen geen effect hadden op de vermindering van buikvet (bron). In een ander onderzoek die 3 maanden duurde werden 40 vrouwen gevolgd met overgewicht. Een deel hiervan moest buikspieroefeningen doen. De onderzoekers zagen niet meer verlies aan buikvet in vergelijking met alleen dieetinterventie (bron).

Je kunt niet alleen vet verminderen op specifiek je buik, benen, billen of een ander lichaamsdeel. Gezond leven. Waar vet wordt opgeslagen is vooral een genetische kwestie. Daar heb je geen invloed op. Waar je wél invloed op hebt is je algehele vetpercentage verlagen zodat je buikspieren uiteindelijk zichtbaar worden. Natuurlijk zal je buik strakker worden als je de juiste oefeningen doet, maar die zal je pas te zien te krijgen als je algemene vetpercentage omlaag is gegaan.

Eten & Sporten: Wat Moet Ik Eten Voor En Na De Training?

Voor vrouwen is het vaak wat lastiger om lichaamsvet kwijt te raken omdat het vrouwelijk lichaam geneigd is om meer vet op te slaan. Maak gebruik van samengestelde oefeningen! Samengestelde oefeningen pakken namelijk de probleemgebieden aan van zowel mannen als vrouwen - Gezonder en Fitter worden. Samengestelde oefeningen zijn ideaal voor vetverbranding omdat ze veel meer spiergroepen tegelijkertijd aanpakken.

Een reden waarom mensen falen met diëten is omdat ze geen idee hebben hoeveel calorieën ze op een dag binnen krijgen (bron). Een recente Amerikaanse studie heeft uitgewezen dat je met sporten en beweging niet drastisch veel zal afvallen (bron) als je voeding niet op orde is. Je kan zoveel sporten als je wilt, maar als je alleen maar ongezonde voeding eet dan zal je die strakke buik nooit krijgen.

Waarom Broccoli Zo Gezond Is Voor Sporters

Sporten En Afvallen - ConsumentenbondWat Zijn De Gezondheidsvoordelen Van Dertig Dagen Elke Dag

In een onderzoek uit 2015 dachten gezonde deelnemers dat ze ongeveer 400 calorieën hadden verbrand tijdens een trainingssessie die 1 uur duurde. In werkelijkheid hadden de deelnemers slechts 250 calorieën verbrand (bron). Richt je op voeding met de juiste verhoudingen macronutriënten en staar je niet blind op het tellen van calorieën, want dat zegt helemaal niets over de kwaliteit van je voeding (bron).

Op HappyHealthy benadrukken we regelmatig het belang van een goede nachtrust. Dit doen we omdat een gebrek aan slaap in verband staat met een groter risico op overgewicht en andere gezondheidsproblemen. Verschillende studies (bron, bron, bron) vonden dat slaaptekort gezondheidsrisico’s met zich mee brengt, waaronder: Dit zorgt ook voor een groter risico op diabetes type 2 (suikerziekte). Gezonder en Fitter worden.

Sport En Gezondheid - Sport En Bewegen

Hierdoor voelen mensen met een slaaptekort zich hongeriger en hebben ze vaak last van eetbuien (bron). Gebrek aan slaap verandert de manier waarop je lichaam suiker verwerkt en verstoort de hormonen die je eetlust reguleren. Het verklaart waarom mensen met weinig slaap moeite hebben met gewichtsverlies. Goed gehydrateerd blijven is belangrijk voor het behoud van energie.

Vocht raak je niet alleen kwijt door ontlasting, ook zweten en in en uitademen zorgen daarvoor. Verschillende studies hebben aangetoond dat lichte uitdrogingsverschijnselen al leiden tot een laag energielevel en een verminderd concentratievermogen (bron, bron). Wees je er van bewust dat afvallen met sporten alleen goed werkt als je dagelijks voldoende water drinkt en je vochtbalans in orde is.

Gezond Sporten

Op de momenten dat je sport drink je ieder half uur een halve liter water extra. Als iemand eenmaal begonnen is met afvallen en aan sporten doet om een strakkere buik te krijgen, dan kan de drang worden gevoeld om wekelijks op de weegschaal te staan. Dit is niet zo verstandig omdat spieren zwaarder wegen dan vet. Gezonder en Fitter worden.

En dat terwijl je vetpercentage flink omlaag is gegaan. Raak dan niet meteen in paniek, want het draait niet om gewichtsverlies maar om vetverlies. Alleen al het verminderen van je dagelijkse hoeveelheid calorieën voor een periode van enkele weken, zal leiden tot gewichtsverlies. Die verloren kilo’s bestaan vaak uit vocht, spiermassa en een klein beetje vet (sporten).

Gezond Sporten - Oefeningen, Voeding En Fitness

Het lichaam wordt namelijk in de uithongeringsmodus gedwongen om niet alleen vetten aan te spreken als energiebron, maar ook spiereiwitten. Hoe kan worden voorkomen dat spierweefsel als energiebron wordt aangesproken? Behalve weerstandstraining – in de vorm van krachttraining en fitness – om de spieren te blijven ontwikkelen, is het belangrijk dat veel eiwitrijke voeding worden gegeten om spierverlies tegen te gaan (bron, bron).

Zo weet je in ieder geval of je lichaamsvet bent kwijtgeraakt. Als het gaat om afvallen en het volhouden met sporten dan factoren zoals discipline en zelfbeheersing van belang. Tenslotte kan niemand anders dan jijzelf je dwingen om regelmatig te sporten en gezond te eten. Je gedrag is grotendeels onder jouw controle.

6 Alternatieve Manieren Om Gezond Te Leven Als Je Sport

Elke Dag Bewegen Is Beter Dan De Sportschool3 Keer Per Week Intensief Sporten, Do Or Don't?

Het is belangrijk om voor jezelf realistische doelen te stellen. Over één jaar 20 kilo lichter willen wegen is voor de meeste mensen onhaalbaar. Het blijkt dat maar liefst 85% van de mensen die op dieet zijn geweest, niet in staat zijn om de verloren kilo’s vet definitief van zich af te schudden.

Navigation

Home

Latest Posts

In De Overgang? Ontdek Deze Gouden Tip

Published Jun 08, 21
6 min read